Ziņa

Marija Vorkule. Foto no autores personīgā arhīva.

23% ir Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka dzīve valstī nav droša – liecina “Norstat Latvia” veiktā aptauja*. Kopējās nedrošības sajūta acīmredzot ietekmē to, ka katrs ceturtais (25%) sagaida, ka tuvākajā nākotnē būs jāsamazina izdevumi pat pirmās nepieciešamības precēm. Tikpat liels īpatsvars (27%) ir spiesti atteikties no pārtikas un sadzīves preču iegādes - 8% būtiski ierobežo savus tēriņus, bet vēl 19% - to dara mēreni.

Latvijas iedzīvotāji pievelk jostas. Tas gan ne vienmēr nozīmē, ka cilvēkiem nav naudas. Bieži vien tas liecina par nenoteiktību nākotnē. Pētījums rāda, ka tikai katrs desmitais iedzīvotājs šobrīd uzskata Latviju par drošu dzīvesvietu, savukārt 23% ir pretējās domās - 8% to uzskata par pilnībā nedrošu, bet vēl 15% par ļoti nedrošu. 41% šaubās par Eiropas Savienības (ES) spēju risināt drošības un aizsardzības izaicinājumus, un 33% tikai daļēji uzticas ES spējai garantēt drošību. Šie ir satraucoši signāli - kad cilvēki nejūtas droši, viņi samazina savus izdevumus.

Runājot par lielākiem pirkumiem, piemēram, mēbelēm, sadzīves tehniku un elektroniku, tos pavisam atteicās iegādāties gandrīz trešdaļa iedzīvotāju (29%), bet vēl 14% būtiski samazināja šo preču iegādi.

2025. gada patērētāju uzvedības pētījums uzrādīja arī šādas tendences:

• 14% iedzīvotāju pēdējā mēneša laikā pilnībā atteicās vai atturējās no patēriņa preču (apģērbs, apavi, higiēnas līdzekļi, mājas aksesuāri u.c.) iegādes. Vēl 20% šajā preču kategorijā ierobežoja atsevišķus pirkumus. Salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni (2024. gada beigām), šis rādītājs pieaudzis par 1 procentpunktu.

• 13% iedzīvotāju sagaida, ka nākamajā mēnesī viņiem nāksies pilnībā atteikties no līdzīgu preču iegādes, bet vēl 20% plāno ierobežot tēriņus šajā segmentā.

Gandrīz puse iedzīvotāju (46%) dod priekšroku precēm, kuru cena ir zemāka par vidējo tirgus līmeni. Tikpat daudz cilvēku (45%) norāda, ka viņiem nav svarīgi, vai prece ir ražota Eiropas Savienībā.

Iedzīvotāju vēlme taupīt neizbēgami negatīvi ietekmē uzņēmumu ienākumus, kas, savukārt, sāk taupīt uz dažādiem darbības aspektiem. Šī tendence kopā ar pieaugošo mākslīgā intelekta (MI) popularitāti izraisa ķēdes reakciju.

Komunikācijas nozares tirgū jau tagad sākas "drudzis", jo klientiem šķiet, ka MI dēļ pakalpojumiem būtu jāmaksā mazāk. Rezultātā redzam divas "karstās" tendences: mārketinga un komunikācijas budžetu samazināšanu un klientu pārliecība, ka tikai jāuzraksta pieprasījums ChatGPT un tas ir piecu minūšu darbs…

Aptauja** rāda, ka katrs desmitais speciālists (13%) uzskata, ka MI samazinās sabiedrisko attiecību pakalpojumu cenas, bet 15% ir pārliecināti, ka MI ģenerēs lielāko daļu satura, ko šobrīd rada cilvēki.

Šobrīd MI aktīvi izmanto šādās komunikācijas jomās: sociālie tīkli - 43%, analītika un pētījumi - 36%, mārketings - 30%, radošie risinājumi - 26%, iekšējā komunikācija ar darbiniekiem - 25%, mediju attiecības - 24%.

Komunikācijas speciālistu aptauja liecina, ka gandrīz puse (44%) sagaida darbinieku skaita samazināšanu, 30% - komunikācijas budžeta sarukšanu, 35% - radošuma līmeņa krišanos, bet vēl 23% - darba kvalitātes pasliktināšanos.

Lai piedāvātu zemāku cenu, “frīlanseriem” nāksies uzņemties lielāku klientu skaitu, un iznākumā saņemsim samākslotu, vienveidīgu saturu, ko radījis ChatGPT un tā "brālēni. Pieļauju, ka, ņemot vērā kopējo nestabilitāti pasaulē, kādu laiku varēsim šādi strādāt. Uzņēmumi centīsies izdzīvot un noturēties virs ūdens, taupot resursus. Taču ilgtermiņā, manuprāt, redzēsim pieprasījumu saturam, ko radījuši dzīvi cilvēki. MI neaizstās ne labu analītiķi, ne talantīgu tekstu autoru, ne arī talantīgu dizaineru. Un tad, kad uzņēmumi un patērētāji atgriezīsies pie pieprasījuma pēc kvalitatīvas informācijas, tā maksās ļoti dārgi - dārgāk nekā pašreiz, jo ne visi eksperti pārdzīvos šīs pārmaiņas.

Mēs bieži iedomājamies MI kā vienotu, monolītu spēku, kas neizbēgami mūs ietekmēs - pozitīvi vai negatīvi. Bet patiesībā tas ir spēcīgu rīku kopums, kas mums jāizmanto pārdomāti, atbildīgi un efektīvi. MI joprojām ir sava sākuma stadijā, un tā nākotnes ietekmi ir grūti paredzēt. Manuprāt, tā lielākais risks, nonākot nepareizās rokās, ir dezinformācija. MI var smelties informāciju no neuzticamiem avotiem, izdomāt faktus un skaitļus. Ja cilvēks nepārbauda, ko MI viņam piedāvā, un tālāk komunicē šo informāciju pasaulei, - tā ir liela problēma, kas noved pie sabiedrības apmuļķošanas.

Zīmīgi, ka pašlaik darba sludinājumos tikai 1% darba devēju norāda prasību mācēt strādāt ar MI rīkiem.

* Aptauja veikta Norstat Latvia tiešsaistes sistēmā 2025. gada pirmajā ceturksnī, pamatojoties uz 501 reprezentatīvu interviju. Dati: “Know Your People – Latvia Q1 2025”

** USC Annenberg center fo public relations (2025). Mind the gap: Global communication report. https://annenberg.usc.edu/research/center-public-relations/global-communication-report

 

Share